Sunday 17 March 2013

Cacing Kecik, Cacing Besar.

Sudah lebih 50 tahun kampung ni wujud di negeri Pahang, namun penduduknya masih belum menikmati kemudahan air paip dan bekalan api elektrik. Untuk bermandi manda dan mencuci pakaian penduduknya terpaksa menggunakan air sungai berdekatan.

Al-kisah pada suatu hari Kak Ros dan rakan-rakan turun ke sungai untuk mandi selepas penat mencuci pakian. Dengan tidak disedari seekor cacing telah menyelinap masuk dalam alat sulit Kak Ros.

Keesokan harinya apabila Kak Ros turun lagi ke sungai, cacing tadi keluar dan terus mencari kawannya untuk menceritakan pengalamannya bermalam di sebuah lubuk. Kata cacing " Semalam aku dapat tidur dalam sebuah lubuk, aku  tidur dengan nyenyak dalam suhu yang panas".  Mendengar kata-kata cacing tersebut dia meminta  rakanya menunjukkan tempat itu lalu menyelinap masuk kedalamnya.

Semasa Kak Ros mandi esoknya, cacing ini pun keluar dan dengan pantas mencari kawannya sambil marah-marah dia berkata.  " Cilaka!!! kau tipu aku !!!". "Apa yang dah berlaku?" tanya cacing.  Rakan cacing pun bercerita " Semasa aku sedang tidur nyenyak, tiba-tiba datang seekor cacing besar, dia tumbuk aku, aku elak,..dia tumbuk kanan, aku elak ke kiri,.. dia tumbuk kiri, aku elak ke kanan begitulah seterusnya sehinggalah di sudah tak larat lagi, akhirnya dia ludah aku"

Rupa-rupanya malam tersebuat adalah malam Jumaat, dan laki Kak Ros si Jibbon tu ada balik.

Mungkinkah ini sungainya......yang banyak cacing?

The Sniper: Krisis air terbaru di Pahang. Najib buat2 bodo!

No comments:

Post a Comment