Wednesday 27 February 2013

Kisah Mamak Malabari Cuba Menipu Tuhan

Kisah ini berlaku suatu masa dahulu iaitu sebelum Malaysia merdeka. Ada seorang mamak ni datang ke Tanah Melayu, dan oleh kerana seronok tinggal di negeri yang aman damai, maka dia membuat keputusan untuk terus menetap di sini. Setelah memeluk agama Islam dia pun berkahwin dengan gadis tempatan bernama Aminah.

Selang beberapa bulan berkahwin, isterinya Aminah pun mengandung.  Aminah mengidam nak minum air kelapa muda yang diambil sendiri oleh suaminya. Dipaksanya suaminya si Mamak ni panjat pokok kelapa yang begitu tinggi dan ambil buah kelapa muda untuknya.

Oleh kerana sayangkan isteri , mamak sanggup buat apa sahaja. Dia pun mula memanjat sehingga ke atas dan mengambil buah kelapa muda yang diidamkan isterinya. Dalam perjalanan turun dari pokok kelapa yang tinggi tersebut, angin telah bertiup dengan kencangnya sehingga tangannya hampir terlepas dari batang pokok kelapa yang dipeluknya dan dia hampir jatuh ke tanah. Ketika itu juga dia bernazar kepada tuhan antara lain berbunyi  "Wahai Tuhan, tak jatuh kalu, aku sembelih seekor lembu, kasi makan orang kampung" (maksudnya kalau tuhan pelihara dan dia tak jatuh dari pokok ini dia akan sembelih seekor lembu dan jamu orang kampung)

Dia pun turun lagi,  sehingga pertengahan batang pokok, angin bertiup sekali lagi, sekencang yang tadi. Kali ini dia bernazar lagi " Wahai tuhan, tak jatuh kalu, aku potong seekor kambing kasi orang kampung makan.
( kalau tak jatuh dia akan sembelih seekor kambing dan jamu orang kampung)

Dia turun lagi sehingga lebih kurang dua kaki lagi untuk sampai ke tanah, dia pun dengan sengaja melepaskan tangannya dari pokok kelapa yang dipeluk lalu dia pun jatuh ke tanah, dengan pantas dia berkata “Tengok jatuh jugak!!!, aku tak jadi potong itu lembu dan kambing”   
 ( Dia menyalahkan tuhan kerana kununnya tuhan tak pelihara dia dari terjatuh).

Mamak hidup bahagia bersama isteri hingga ke usia tuanya, Suatu hari dia jatuh sakit dan nampak begitu uzur sekali. Di saat kematianya dia memanggil isteri dan anaknya mengadapnya dan mendengar amanat terakhirnya yang berbunyi begini; “Minah!!! Aku mati kalu, kasi bungkus sama aku kain paling buruk sekali”. Dengan takdir tuhan Mamak pun menghembus nafas terakhirnya.

Sebagai menunaikan hajat arwah suaminya, Aminah bersama anaknya pun mencari kain putih yang paling buruk sekali yang terdapat dalam kampung itu untuk dikafankan kepada Mamak. Orang kampung pun menguruskan jenazahnya sehingga selesai.

Bagi orang Islam seseorang yang mati itu akan ditanya di dalam kubur oleh malaikat dan ini sangat difahami oleh arwah Mamak semasa hidupnya, dan Mamak juga tidak terlepas dari soalan kubur ini. Selepas selesai imam membaca talkin malaikat pun datang bertanyakan soalan kepada Mamak: (MaaRabbuka?) ketika soalan ini ditanya, Mamak memandang sinis kepada malaikat lalu berkata: (Berapa kali mau tanya? Tengok!!! Sudah buruk!!!) Sambil menunjukkan kain kafan yang dah lusuh pada badanya. Kununya dia sudah mati lama dulu, dan malaikat sudah menyoalnya dulu.

5 comments:

  1. Salam Tok Selampit;

    Hahahaha... gua nak cilok posting lu yang ini... mau kasi hantam itu mamak...

    Dengan izin yeaaa... Terima Kasih...!!!!

    ReplyDelete
    Replies
    1. silakan masuk neraka bersama-sama blogger ni..siap minta izin lagi macamla buat kerja mulia..menghina bangsa lain...

      Delete
  2. hinanya manusia yang bernama tok selampit..seorang rasis sama macam yahudi

    ReplyDelete
  3. http://pemsville.blogspot.my/2018/03/malbari.html?m=1

    ReplyDelete